Veelgestelde vragen

  • COVID-19

    • Mag je nog naar België reizen ?

      Ja. Sinds 19 april 2021 is recreatief/toeristisch reizen van of naar België mogelijk. 

      Om te reizen, moet je deze maatregelen respecteren :

      1. Je vult het Passagier Lokalisatie Formulier (PLF) in binnen de 48 uur voor je aankomt in België, ook als je gevaccineerd bent. Het PLF moet ingevuld worden door:
      • alle personen die naar België reizen, behalve:
        • wanneer ze minder dan 48 uur in België blijven,
        • wanneer ze naar België terugkeren na een verblijf in het buitenland van minder dan 48 uur.
      • Reis je met het vliegtuig of per boot naar België? Dan moet je altijd het PLF invullen, ook als je minder dan 48 uur in België blijft of in het buitenland was.
      • Reis je met de trein of bus vanuit een land buiten de EU of Schengenzone? Dan moet je altijd het PLF invullen, ook als je minder dan 48 uur in België blijft of in het buitenland was
      • Wanneer je de afgelopen 14 dagen in een heel hoog risicoland verbleef, dien je altijd het PLF in te vullen, ongeacht de duur van je verblijf.
      1. Check de kleurcode van jouw land en/of dit land op de lijst met heel hoog risico landen staat. Let op: was je de voorbije 14 dagen in een heel hoog risico land? Dan mag je niet naar België reizen. Je mag enkel naar België reizen in een zeer beperkt aantal gevallen. Lees hier meer.

      2. Kijk na welk COVID-certificaat je hebt. Er bestaan drie soorten certificaten:

      • Een vaccinatiecertificaat bewijst dat je volledig gevaccineerd bent tegen het COVID-19-virus. Je bent volledig gevaccineerd als je laatste prik minstens 2 weken geleden is, en indien het vaccin EMA-gecertificeerd is of Covishield.
      • Een herstelcertificaat toont aan dat je hersteld bent van COVID-19. Je had een positieve PCR-test die niet ouder is dan 180 dagen en je isolatie is voorbij.
      • Een testcertificaat bewijst dat je een PCR-test onderging waarvan het resultaat negatief was. Deze test moet maximum 72 uur oud zijn.

      Testen of quarantaine

      Het PLF neemt voor het bepalen van testen en quarantaine telkens de laatste 14 dagen in rekening, ook wanneer de zone van kleur verandert.

      1. Kom je uit een groene of oranje zone? Je moet je niet laten testen en niet in quarantaine.

      2. Kom je uit een rode zone in de Europese Unie of uit een rood niet-EU-land op de witte lijst?

      • Heb een vaccinatiecertificaat of herstelcertificaat? Je moet niet in quarantaine of je laten testen.
      • Heb je geen vaccinatiecertificaat of herstelcertificaat?
        • Je moet een PCR-test doen maximum 72 uur voor je in België bent. Deze test moet negatief zijn. Bij aankomst in België moet je niet in quarantaine.
        • Kinderen onder de 12 jaar moeten geen test doen.
      1. Kom je uit een rode zone buiten de Europese Unie?
      • Als je geen EU-nationaliteit of hoofdverblijfplaats hebt mag je enkel naar België reizen voor essentiële redenen of als je een erkend vaccinatiecertificaat hebt met volledige vaccinatie. Lees hier meer.
      • Heb je een vaccinatiecertificaat?
        • Je moet je laten testen op dag 1 of 2 van aankomst in België
        • Je moet in quarantaine tot het negatieve resultaat van je test op dag 1 of 2
      • Heb je geen vaccinatiecertificaat?
        • Heb je ook geen herstelcertificaat? Laat je testen binnen 72 uur voor je aankomst in België.
        • Je moet 10 dagen verplicht in quarantaine als je in België aankomt. Laat je testen op dag 1 en 7 dat je in België bent. De quarantaine kan worden ingekort als de 2de test op dag 7 negatief is.
      • Er zijn enkele landen waarvoor dit niet zo is. Je vindt deze lijst op info-coronavirus.be/nl/kleurcodes-per-land/
      • In uitzonderlijke gevallen moet je je niet laten testen en/of niet in quarantaine gaan. Lees hier meer.
      1. Kom je uit een heel hoog risico land binnen de EU of Schengenzone?
      • Heb je een vaccinatiecertificaat? Je moet niet in quarantaine of je laten testen.
      • Heb je geen vaccinatiecertificaat?
        • Laat je testen op dag 1. Je blijft in quarantaine in afwachting van het resultaat. Je moet je niet laten testen op dag 1 wanneer je bij aankomst in België een geldige negatieve test van max. 72 uur oud bij je hebt. Indien je vóór je reis positief test, mag je niet reizen.
        • Laat je nog eens testen op dag 7.
        • Is een test positief? Je moet minstens 10 dagen verplicht in isolatie.
      1. Kom je uit een heel hoog risico land buiten de EU of Schengenzone?
      • Je mag niet naar België reizen. Je mag enkel naar België reizen in een zeer beperkt aantal gevallen. Lees hier meer.
      • Maak je deel uit van deze zeer beperkte uitzonderingen? Je moet beschikken over:
        • een negatieve PCR-test van maximum 72 uur oud
        • of een digitaal EU-COVID-certificaat (of een door de Europese Commissie of België gelijkgesteld certificaat).
        • Een attest dat overeenkomt met de uitzondering Lees hier meer.
      • Je moet 10 dagen verplicht in quarantaine. Dit is zo voor iedereen, ook als je volledig gevaccineerd bent. Laat je testen op dag 1 en 7 dat je in België bent.
    • Zijn de gîtes en B&B’s open ?

      Ja. De gîtes en B&B’s zijn momenteel open.

    • Wat zijn de huidige maatregelen ?

      Sinds 1 september 2021 zijn de sanitaire maatregelen voor de huur van toeristische accommodatie niet langer van toepassing. We raden u echter aan veilig te blijven !

    • Bieden B&B’s nog steeds ontbijt en table d'hôtes aan ?

      Vanaf 1 september 2021, zal het aantal personen per tafel niet langer beperkt zijn.

      Niet alle B&B’s bieden table d'hôtes aan. Informeer op voorhand bij uw vakantieverblijf.

  • Een accommodatie zoeken

    • Hoe vind ik een accommodatie ?

      Om een accommodatie voor uw volgende vakantie te vinden, kunt u de snelle zoekmachine op de startpagina gebruiken of een geavanceerde zoekopdracht uitvoeren via de pagina ‘Een vakantiehuis vinden’.

      Geef in elk geval de plaats/stad aan waar u wilt verblijven, het aantal personen en uw verblijfsdata. De site geeft de beschikbare accommodaties weer volgens de ingevoerde data. Als u een locatie heeft ingevoerd, worden de resultaten gerangschikt van het dichtst naar het verst.

      Verfijn vervolgens uw zoekopdracht door de filters van uw keuze te selecteren (online reserveerbaar, aantal slaapkamers, aantal badkamers, type woning, type verblijf, uitrusting, parkeerplaats, bereikbaarheid).

      Op een computer geeft de site een lijst met resultaten weer die aan een kaart zijn gekoppeld. Op deze kaart kunt u elke accommodatie lokaliseren en worden maximaal 20 resultaten tegelijk weergegeven. Om andere resultaten te zien, klikt u op een andere resultatenpagina onderaan de pagina. U kunt de fiche van een accommodatie ook raadplegen door rechtstreeks op de tag in de kaart te klikken. Wilt u de kaart niet zien ? Klik op de knop ‘De kaart verbergen’.

    • Hoe kan ik snel zoeken op de site ?

      Als u de referentie of de naam van een accommodatie op onze site al kent, klikt u op het vergrootglas in de bovenste banner van onze site. Voer een referentie (cijfers) of de volledige naam van de accommodatie in.

  • Accommodatiefiche

    • Welke soorten accommodatie biedt u aan ?

      Onze site biedt alleen accommodaties aan die officieel zijn goedgekeurd door de regionale overheid (Commissariat général au Tourisme).

      Dit zijn de verschillende officiële benamingen die op onze site gebruikt worden :

      • Landelijk verblijf : toeristisch verblijf met karakter gelegen op het platteland.
      • Stadsgite : toeristische accommodatie gelegen in de stad.
      • Op de boerderij : toeristische accommodatie gelegen op of in de onmiddellijke nabijheid van een actieve boerderij.
      • Gemeubileerd vakantieverblijf : zelfstandig en onafhankelijk vakantieverblijf op het platteland of in de stad.
      • Bed and breakfast : kamer in de woning van de eigenaar, die zowel in de stad als landelijk gelegen kan zijn. De accommodatie die u verwelkomt, kan 1 tot 5 gastenkamers hebben.
      • Bed and breakfast op de boerderij : kamer in de woning van de eigenaar. Het huis bevindt zich op of nabij een boerderij in bedrijf en kan 1 tot 5 gastenkamers hebben.
      • Origineel overnachten : toeristische accommodatie met onverwachte en ongebruikelijke kenmerken, met name wat betreft de architectuur, een originele herbestemming, de oorspronkelijke bestemming, de originaliteit van de activiteiten en diensten, de unieke geografische ligging.
      • Gegroepeerde gîtes : groepering van minimaal 2 aparte gîtes die tegelijkertijd verhuurd kunnen worden.
    • Waar komt de classificatie met korenaren of sleutels mee overeen ?

      Onze accommodaties hebben een officiële classificatie die het niveau van uitrusting en comfort beoordeelt :

      1 korenaar of sleutel : eenvoudig comfort
      2 korenaren of sleutels : goed comfort
      3 korenaren of sleutels : zeer goed comfort
      4 korenaren of sleutels : uitstekend comfort
      5 korenaren of sleutels : uitzonderlijk comfort

    • Wat betekent de vermelding "Vanaf"-prijs ?

      Dit bedrag wordt ter indicatie gegeven en omvat de goedkoopste geboden prijs voor de geraadpleegde accommodatie.

    • Hoe weet ik welke prijs ik betaal voor mijn verblijf ?

      De prijzen die op onze site worden weergegeven, worden alleen ter informatie verstrekt en zijn niet contractueel. Voor de exacte prijs van uw verblijf kunt u rechtstreeks contact opnemen met de eigenaar van de accommodatie. Voor de gîtes/gemeubileerde vakantieverblijven worden de prijsdetails vermeld in het contract dat door de eigenaar wordt verzonden.

      Voor accommodaties die online geboekt kunnen worden, wordt het tarief automatisch berekend. Zo kent u de exacte prijs van uw verblijf en betaalt u direct online.

    • Wat betekent "waarborg" onder bijkomende kosten op de fiche van een gîte of gemeubileerd vakantieverblijf ?

      De waarborg is een geldbedrag dat aan de eigenaar wordt betaald om eventuele schade aan zijn accommodatie tijdens uw verblijf te dekken. Het moet uiterlijk op de dag van aankomst worden betaald en zal op de dag van vertrek of uiterlijk binnen 10 werkdagen na uw vertrekdatum aan u worden terugbetaald. Dit bedrag wordt bepaald door de eigenaar.

    • Wat betekent "toeristenbelasting" onder bijkomende kosten ?

      De toeristenbelasting is een belasting die wordt vastgesteld door de gemeente en/of de provincie waar de accommodatie zich bevindt. Het bedrag verschilt van gemeente tot gemeente. Het kan per nacht worden vastgesteld of per nacht en per persoon.

    • Wat betekent de term "kosten" ?

      De kosten hebben betrekking op het verbruik van water, elektriciteit en verwarming. Ze zijn inbegrepen in de totale prijs, of forfaitair (prijs per nacht), of berekend op basis van het verbruik tijdens uw verblijf.

    • Hoe kan ik de beschikbaarheid van een accommodatie zien ?

      Elke accommodatie heeft een beschikbaarheidskalender. Deze kalender wordt bijgewerkt door de eigenaar.

      In groen = data beschikbaar
      In rood = data niet beschikbaar

  • Een accommodatie boeken

    • Hoe kan ik een accommodatie boeken ?

      Op onze site kunt u rechtstreeks bij de eigenaar boeken en hoeft u geen reserveringskosten te betalen. Ons team beheert de boekingen niet.

      Om te boeken heeft u verschillende mogelijkheden :

      • Online boeken : sommige accommodaties hebben de optie ‘Online reserveerbaar’ en worden als zodanig aangeduid. Voor deze accommodaties boekt en betaalt u uw verblijf rechtstreeks via onze site (bancontact, Visa, Mastercard). Om te reserveren geeft u uw verblijfsdata in en klikt u op de rode knop Reserveren. Zodra uw reservering is betaald, ontvangt u een bevestigingsmail.
      • Reserveringsaanvraag : voor accommodaties die niet online geboekt kunnen worden, kunt u de eigenaar een reserveringsaanvraag sturen. Het versturen van een reserveringsaanvraag is geen reservering. Om uw reserveringsaanvraag te versturen, geeft u uw verblijfsdata in en klikt u op de knop Verstuur een bericht. Vul het formulier in en klik op de knop Verzoek verzenden naar eigenaar. De eigenaar zal uw verzoek per e-mail ontvangen en er direct op reageren. De eigenaar stuurt u dan de reserveringsmodaliteiten.
      • Telefoon : u kunt uw verblijf telefonisch boeken door rechtstreeks contact op te nemen met de eigenaar. Klik op de knop Toon het telefoonnummer.
    • Hoe kan ik een reservering annuleren ?

      Om een ​​reservering die u via onze site maakte te annuleren, dient u rechtstreeks contact op te nemen met de eigenaar.

    • Hoe kan ik contact opnemen met de eigenaar van een accommodatie voordat ik boek ?

      Wilt u de eigenaar vragen stellen voordat u zijn accommodatie boekt ? Neem telefonisch contact met hem op door op de knop Toon het telefoonnummer te klikken.

  • Uw favorieten

    • Hoe voeg ik een accommodatie toe aan mijn favorieten ?

      Klik op het hartje naast de naam van de accommodatie. Als u nog niet bent ingelogd op uw account, wordt u gevraagd om in te loggen om de accommodatie aan uw favorieten toe te voegen. U krijgt toegang tot al uw favorieten door op het hartje (Mijn favorieten) te klikken in de bovenste banner van onze site.

  • Uw account als vakantieganger

    • Hoe maak ik een vakantiegangeraccount aan ?

      Om een vakantiegangeraccount op onze site aan te maken, klikt u op de knop Inloggen in de rechterbovenhoek en kiest u het vakje Bent u een vakantieganger ?

      Er zijn 2 mogelijkheden om uw account aan te maken :

      • Ik maak mijn account aan : voer uw naam, voornaam en e-mailadres in en klik op de knop Registreren. U ontvangt een e-mail waarin u wordt gevraagd om uw wachtwoord aan te maken om de aanmaak van uw account te voltooien.
      • Inloggen met Facebook of Inloggen met Google : onze site ontvangt uw naam, profielfoto en e-mailadres zodat u onmiddellijk uw account kunt aanmaken. Zo bespaart u tijd !
    • Wat is het nut van een vakantiegangersaccount ?

      Met uw vakantiegangersaccount kunt u accommodaties aan uw favorieten toevoegen.