Veelgestelde vragen

  • COVID-19

    • Mag je nog naar België reizen ?

      Ja. Sinds 19 april 2021 is recreatief/toeristisch reizen van of naar België mogelijk. 

      Om te reizen, moet je deze maatregelen respecteren :

      - Je beschikt over een negatieve PCR-test die ten vroegste 72 uur voor je vertrek uit een rode zone naar België is uitgevoerd.

      - Verblijf je langer dan 48u in België of kom je met het vliegtuig of de boot of kom je met de trein of bus vanuit een land buiten de EU of Schengenzone naar België ? Vul het Passagier Lokalisatie Formulier ten vroegste 48uur voor je aankomst in België in.

      Op basis van je antwoorden, berekent het formulier of je beschouwd wordt als een hoog risicocontact.

      • Krijg je een sms ? Je bent een hoog risicocontact. Je moet in quarantaine en je laten testen op dag 7 van je quarantaine. Je ontvangt hiervoor een code per sms.Deze quarantaine en test zijn verplicht. Je riskeert een boete van minimum €250 als je dit niet respecteert.
      • Krijg je geen sms ? Je hoeft niet in quarantaine en je moet je niet laten testen. 

      - Reis je vanuit het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Afrika of Zuid-Amerika ? Ga in quarantaine. Laat je testen op dag 7 van je quarantaine. Je ontvangt hiervoor een sms. Deze quarantaine en test zijn verplicht. Je riskeert een boete van minimum €250 als je dit niet respecteert.

      OPGELET : Beschik je niet over de nationaliteit van een land van de EU of van de Schengenzone, en woon je in een land dat niet is opgenomen op deze lijst, dan gelden er andere regels rond essentiële reizen. Lees hier meer.

      Vanaf 1 juli 2021

      • Aankomst vanuit groene of oranje zone : Geen verplichting tot test of quarantaine.
      • Aankomst vanuit rode zone : Wie beschikt over een digitaal coronacertificaat met volledig vaccinatie (+ 2 weken), een recente negatieve PCR-test of herstelcertificaat, hoeft niet in quarantaine.
        De recente test mag niet ouder zijn dan 72 uur voor aankomst in België.
      • Aankomst van buiten de Europese Unie : Wie van buiten de Europese Unie komt, moet volledig gevaccineerd zijn (+ 2 weken) met een door Europa erkend vaccin én een PCR-test afleggen op de dag van aankomst. Indien de test negatief is, hoeft deze persoon niet in quarantaine.

      Zoek de color codes van de landen van de Europese Unie op https://reopen.europa.eu

    • Zijn de gîtes en B&B’s open ?

      Ja. De gîtes en B&B’s zijn momenteel open.

    • Wat zijn de huidige maatregelen ?

      Sinds 9 juni 2021 kan een huishouden accommodatie huren voor maximaal 4 personen (kinderen niet inbegrepen).

      Vanaf 27 juni 2021 : 

      • Vakantiehuizen voor maximaal 15 personen : een huishouden kan toeristische accommodatie huren met maximaal 8 personen (kinderen tot 12 jaar niet inbegrepen).
      • Vakantiehuizen voor meer dan 15 personen : het aantal mensen is niet langer beperkt op voorwaarde dat een vastgesteld gezondheidsprotocol wordt gevolgd. 
    • Bieden B&B’s nog steeds ontbijt en table d'hôtes aan ?

      Ja. Sinds 9 juni 2021 kunnen de maaltijden weer binnen worden geserveerd met max. 4 personen per tafel.

      Vanaf 27 juni 2021 kunnen de maaltijden binnen geserveerd worden met max. 8 personen per tafel (kinderen tot 12 jaar niet inbegrepen). Leden van hetzelfde huishouden mogen dezelfde tafel delen.

      Niet alle B&B’s bieden table d'hôtes aan. Informeer op voorhand bij uw vakantieverblijf.

    • Door de samenstelling van mijn groep kan ik de maatregelen van de regering niet naleven. Mag ik mijn boeking annuleren ?

      Gelieve rechtstreeks contact op te nemen met de eigenaar van de betreffende accommodatie om uw aanvraag in te dienen en een oplossing te vinden.

  • Een accommodatie zoeken

    • Hoe vind ik een accommodatie ?

      Om een accommodatie voor uw volgende vakantie te vinden, kunt u de snelle zoekmachine op de startpagina gebruiken of een geavanceerde zoekopdracht uitvoeren via de pagina ‘Een vakantiehuis vinden’.

      Geef in elk geval de plaats/stad aan waar u wilt verblijven, het aantal personen en uw verblijfsdata. De site geeft de beschikbare accommodaties weer volgens de ingevoerde data. Als u een locatie heeft ingevoerd, worden de resultaten gerangschikt van het dichtst naar het verst.

      Verfijn vervolgens uw zoekopdracht door de filters van uw keuze te selecteren (online reserveerbaar, aantal slaapkamers, aantal badkamers, type woning, type verblijf, uitrusting, parkeerplaats, bereikbaarheid).

      Op een computer geeft de site een lijst met resultaten weer die aan een kaart zijn gekoppeld. Op deze kaart kunt u elke accommodatie lokaliseren en worden maximaal 20 resultaten tegelijk weergegeven. Om andere resultaten te zien, klikt u op een andere resultatenpagina onderaan de pagina. U kunt de fiche van een accommodatie ook raadplegen door rechtstreeks op de tag in de kaart te klikken. Wilt u de kaart niet zien ? Klik op de knop ‘De kaart verbergen’.

    • Hoe kan ik snel zoeken op de site ?

      Als u de referentie of de naam van een accommodatie op onze site al kent, klikt u op het vergrootglas in de bovenste banner van onze site. Voer een referentie (cijfers) of de volledige naam van de accommodatie in.

  • Accommodatiefiche

    • Welke soorten accommodatie biedt u aan ?

      Onze site biedt alleen accommodaties aan die officieel zijn goedgekeurd door de regionale overheid (Commissariat général au Tourisme).

      Dit zijn de verschillende officiële benamingen die op onze site gebruikt worden :

      • Landelijk verblijf : toeristisch verblijf met karakter gelegen op het platteland.
      • Stadsgite : toeristische accommodatie gelegen in de stad.
      • Op de boerderij : toeristische accommodatie gelegen op of in de onmiddellijke nabijheid van een actieve boerderij.
      • Gemeubileerd vakantieverblijf : zelfstandig en onafhankelijk vakantieverblijf op het platteland of in de stad.
      • Bed and breakfast : kamer in de woning van de eigenaar, die zowel in de stad als landelijk gelegen kan zijn. De accommodatie die u verwelkomt, kan 1 tot 5 gastenkamers hebben.
      • Bed and breakfast op de boerderij : kamer in de woning van de eigenaar. Het huis bevindt zich op of nabij een boerderij in bedrijf en kan 1 tot 5 gastenkamers hebben.
      • Origineel overnachten : toeristische accommodatie met onverwachte en ongebruikelijke kenmerken, met name wat betreft de architectuur, een originele herbestemming, de oorspronkelijke bestemming, de originaliteit van de activiteiten en diensten, de unieke geografische ligging.
      • Gegroepeerde gîtes : groepering van minimaal 2 aparte gîtes die tegelijkertijd verhuurd kunnen worden.
    • Waar komt de classificatie met korenaren of sleutels mee overeen ?

      Onze accommodaties hebben een officiële classificatie die het niveau van uitrusting en comfort beoordeelt :

      1 korenaar of sleutel : eenvoudig comfort
      2 korenaren of sleutels : goed comfort
      3 korenaren of sleutels : zeer goed comfort
      4 korenaren of sleutels : uitstekend comfort
      5 korenaren of sleutels : uitzonderlijk comfort

    • Wat betekent de vermelding "Vanaf"-prijs ?

      Dit bedrag wordt ter indicatie gegeven en omvat de goedkoopste geboden prijs voor de geraadpleegde accommodatie.

    • Hoe weet ik welke prijs ik betaal voor mijn verblijf ?

      De prijzen die op onze site worden weergegeven, worden alleen ter informatie verstrekt en zijn niet contractueel. Voor de exacte prijs van uw verblijf kunt u rechtstreeks contact opnemen met de eigenaar van de accommodatie. Voor de gîtes/gemeubileerde vakantieverblijven worden de prijsdetails vermeld in het contract dat door de eigenaar wordt verzonden.

      Voor accommodaties die online geboekt kunnen worden, wordt het tarief automatisch berekend. Zo kent u de exacte prijs van uw verblijf en betaalt u direct online.

    • Wat betekent "waarborg" onder bijkomende kosten op de fiche van een gîte of gemeubileerd vakantieverblijf ?

      De waarborg is een geldbedrag dat aan de eigenaar wordt betaald om eventuele schade aan zijn accommodatie tijdens uw verblijf te dekken. Het moet uiterlijk op de dag van aankomst worden betaald en zal op de dag van vertrek of uiterlijk binnen 10 werkdagen na uw vertrekdatum aan u worden terugbetaald. Dit bedrag wordt bepaald door de eigenaar.

    • Wat betekent "toeristenbelasting" onder bijkomende kosten ?

      De toeristenbelasting is een belasting die wordt vastgesteld door de gemeente en/of de provincie waar de accommodatie zich bevindt. Het bedrag verschilt van gemeente tot gemeente. Het kan per nacht worden vastgesteld of per nacht en per persoon.

    • Wat betekent de term "kosten" ?

      De kosten hebben betrekking op het verbruik van water, elektriciteit en verwarming. Ze zijn inbegrepen in de totale prijs, of forfaitair (prijs per nacht), of berekend op basis van het verbruik tijdens uw verblijf.

    • Hoe kan ik de beschikbaarheid van een accommodatie zien ?

      Elke accommodatie heeft een beschikbaarheidskalender. Deze kalender wordt bijgewerkt door de eigenaar.

      In groen = data beschikbaar
      In rood = data niet beschikbaar

  • Een accommodatie boeken

    • Hoe kan ik een accommodatie boeken ?

      Op onze site kunt u rechtstreeks bij de eigenaar boeken en hoeft u geen reserveringskosten te betalen. Ons team beheert de boekingen niet.

      Om te boeken heeft u verschillende mogelijkheden :

      • Online boeken : sommige accommodaties hebben de optie ‘Online reserveerbaar’ en worden als zodanig aangeduid. Voor deze accommodaties boekt en betaalt u uw verblijf rechtstreeks via onze site (bancontact, Visa, Mastercard). Om te reserveren geeft u uw verblijfsdata in en klikt u op de rode knop Reserveren. Zodra uw reservering is betaald, ontvangt u een bevestigingsmail.
      • Reserveringsaanvraag : voor accommodaties die niet online geboekt kunnen worden, kunt u de eigenaar een reserveringsaanvraag sturen. Het versturen van een reserveringsaanvraag is geen reservering. Om uw reserveringsaanvraag te versturen, geeft u uw verblijfsdata in en klikt u op de knop Verstuur een bericht. Vul het formulier in en klik op de knop Verzoek verzenden naar eigenaar. De eigenaar zal uw verzoek per e-mail ontvangen en er direct op reageren. De eigenaar stuurt u dan de reserveringsmodaliteiten.
      • Telefoon : u kunt uw verblijf telefonisch boeken door rechtstreeks contact op te nemen met de eigenaar. Klik op de knop Toon het telefoonnummer.
    • Hoe kan ik een reservering annuleren ?

      Om een ​​reservering die u via onze site maakte te annuleren, dient u rechtstreeks contact op te nemen met de eigenaar.

    • Hoe kan ik contact opnemen met de eigenaar van een accommodatie voordat ik boek ?

      Wilt u de eigenaar vragen stellen voordat u zijn accommodatie boekt ? Neem telefonisch contact met hem op door op de knop Toon het telefoonnummer te klikken.

  • Uw favorieten

    • Hoe voeg ik een accommodatie toe aan mijn favorieten ?

      Klik op het hartje naast de naam van de accommodatie. Als u nog niet bent ingelogd op uw account, wordt u gevraagd om in te loggen om de accommodatie aan uw favorieten toe te voegen. U krijgt toegang tot al uw favorieten door op het hartje (Mijn favorieten) te klikken in de bovenste banner van onze site.

  • Uw account als vakantieganger

    • Hoe maak ik een vakantiegangeraccount aan ?

      Om een vakantiegangeraccount op onze site aan te maken, klikt u op de knop Inloggen in de rechterbovenhoek en kiest u het vakje Bent u een vakantieganger ?

      Er zijn 2 mogelijkheden om uw account aan te maken :

      • Ik maak mijn account aan : voer uw naam, voornaam en e-mailadres in en klik op de knop Registreren. U ontvangt een e-mail waarin u wordt gevraagd om uw wachtwoord aan te maken om de aanmaak van uw account te voltooien.
      • Inloggen met Facebook of Inloggen met Google : onze site ontvangt uw naam, profielfoto en e-mailadres zodat u onmiddellijk uw account kunt aanmaken. Zo bespaart u tijd !
    • Wat is het nut van een vakantiegangersaccount ?

      Met uw vakantiegangersaccount kunt u accommodaties aan uw favorieten toevoegen.